fotóművészet

2009/2 LII. ÉVFOLYAM 2. SZÁM

TARTALOM


A professzionális utat választottam – Bacskai Sándor beszélget a Balogh Rudolf-díjas Lábady Istvánnal

Dobos Sándor: Boldog művészélet – Artist in Residence (AIR) Krems, 2009

Dr. Ranschburg Jenő: MA/GÁT fotózták

Kincses Károly: Egy kiállítás, amit érezni kell – Csalóka Látszat – Horváth M. Judit képei

Jokesz Antal: Mobil – Palotás Ágnes képeiről

Csizmadia Alexa–Somogyi Zsófia: Közelről, tisztán? – Erdei Krisztina Modell című sorozata

Sor Zita–Tóth Balázs Zoltán: Minden egyes fénykép pótolhatatlan időkapszula – Interjú Dusan Stulikkal

Anne Kotzan: Egy csendes lázadó, avagy költő a kamerával – Saul Leiter rég esedékes felfedezése

Pfisztner Gábor: Közhelyek pusztával – Robert Adams a Hasselblad Alapítvány 2009. évi díjazottja

Szegő György: Képtörténetek – Hannes Kilian a Martin-Gropius-Bauban

Szegő György: Összeillesztés; Asszony kamerával – Liselotte Grschebina

Fotós PR és töredéktörténelem – Határnyitás Magyarországon – 1989

Révész Tamás: Levélváltás – Egy fényképről

Schwanner Endre: Társasági rovat, 6. rész

Fejér Zoltán: A Kublin testvérek (színes) fotói

Farkas Zsuzsa: Borsos József kiállításai a Magyar Nemzeti Galériában és a Magyar Fotográfiai Múzeumban

Montvai Attila: A fotográfia mérhető és látható paramétereinek kapcsolata, harmadik rész – Képrögzítés a bináris fotográfiában

Tímár Péter: Könyvespolc

E számunk szerzői

Summary

TÁRSASÁGI ROVAT 6.

A hetvenes évek – harmadik rész

Féner Tamás műcsarnoki kiállítását Bálint Endre festőművész nyitotta meg 1972-ben.

A kohászokról készült 1400° című Féner-kiállítást a Magyar Munkásmozgalmi Múzeum mutatta be, Bereczky Loránd megnyitójával (1976).

Korniss Péter első kiállítása a Műcsarnokban volt 1974-ben. A Magyarországon, Erdélyben és Moldvában még élő néphagyományokról készült anyagot Csoóri Sándor méltatta. A jó hangulatot a Muzsikás együttes biztosította.

Tizennégy évvel később a Vendégmunkás című Korniss-kiállítást is a Műcsarnokban rendezték, szintén Csoóri Sándor megnyitójával.

A krónikás majd’ négy évtized távolából is jól emlékszik Nagygyörgy Sándorral történt első találkozására 1970-ben, a MFSz felvételi bizottságának ülésén. Járatosak lévén a magyar fotós életben, meglepetéssel láttunk egy számunkra ismeretlen nevet a felvételüket kérők névsorában. Amikor letették elénk az illető képeit, döbbent csend támadt. Majd szinte egyszerre szólaltunk meg: fel van véve! Közel húsz évnyi bizottsági tagságom alatt ez volt az egyetlen vita nélküli, valóban egyhangú döntés. Négy év múlva Nagygyörgy Sándor műcsarnoki kiállítása igazolt minket.

Hemző Károly kiállításának nagyméretű képei kiválóan éltek a Műcsarnok hatalmas termeiben (1976). A részben többméteres képekből álló anyagot az MTI Fotó laboratóriuma nagyította.

A Magyar Fotóművészek Szövetsége és a Magyar Zeneművészek Szövetsége közösen rendezte a Jazz világa című kiállítást a Postás Művelődési Központban (1976).

Először 1980-ban, majd később több alkalommal is a Mezőgazdasági Múzeum városligeti épületében rendezték meg a természetfotósok kiállítását. A közölt képek 1980-ban, illetve 1984-ben készültek. Mindkét alkalommal Nagygyörgy Sándor kalauzolta a hivatalos vendégeket

Schwanner Endre